Sunday, June 27, 2010

මස් කාපං පුතේ උඹට පවු නෑ!

(මෙහිදී මස් යන පදය භාවිතයේදී මාළු යන සත්වයාද අඩංගු බව සලකනු මැනවි.)

මේ ලිපිය ලියන්නේ කිරිබත්ගොඩ ඤාණානන්ද හිමියන්ගේ නිරිමාංශ ප්‍රශ්නය නම් ග්‍රන්ථය පිලිබඳ මගේ පුද්ගලික අදහස දැක්වීමට. මේ ග්‍රන්ථය ලියා ඇත්තෙ යමෙකු උන් වහන්සේගෙන් ප්‍රශ්න අසා උන් වහන්සේ ඒවාට දෙන පිළිතුරු ආකාරයටයි.

මුලින්ම පෙරවදනේ කියවෙන ආකාරයට උන්වහන්සේ වදාරන්නේ මෙය මාංශ භක්ෂකයන් නිර්මාණයට හෝ නිර්මාංශී අයට ගැරහීමටවත් නොවන බවයි. නමුත් මට හැඟෙන ලෙස මුලු ග්‍රන්ථය පුරාම උන්වහන්සේ පැහැදිලිවම කියන්නේ මස්කෑම මගින් ප්‍රණඝාත අකුසලයක් නොවන බවයි. විනය පිටකයේ භික්ෂූන් සඳහා වැළඳීම තහනම් කරණ ලද මාංශ හැර අනික්වා ගැනීමේ වරදක් නැති බවය. මෙහිදී අතීතයට බලපාන ලෙස කර්ම රැස්වීමක් සිදුනොවන බවක් දක්වා සිටිනවා.

දැන් අපි ත්‍රිකෝටි පාරිශුද්ධ මාංශය ගැන සලකා බලමු
න භික්ඛවේ ජානං උද්දිස්ස කතං මංසං පරිභුංජිතබ්බං යො පරිභුඤ්ජිතබ, බං ආපත්ති දුක්කටස්සාතී අනුජානාමි භික්ඛවේ තිකෝටි පාරිශුද්ධ මච්ඡ මංසං අදිට්ඨං අසුතං අපරිසඛිතංති

තමන් වෙනුවෙන් මැරූ බව,
නොදුටු (අදිට්ඨං)
නොඇසූ (අසූතං)
සැකයක් නොමැති (අපරිසංඛිතං)

මේ ආකාරයේ මාශයක් වැළඳීමට පැහැදිලිවම බාධාවක් නොමැත. එය අවිවාදය, නමුත් ගැටලුව ඇත්තේ මේ ආකාරයේ මංශයක් වැළඳිමේන් අපට පවක් සිදුනොවේ, අකුසලයක් සිදු නොවේ කියා මස් කන එකට දිරිදීමය. එසේනම් මාංශ බක්ෂණයට දිරිගන්වමින් පොත් පත්, සහ ලිපි ලියමින් වෙහෙසීමය. මෙය එක් අන්තයකි අනෙක් අන්තය එකල සිටි දේව දත්තයන් කළේය, නමුත් මේ කාරණාවත් තමංගේ මස්කෑමේ කෑදර කමට වාසියට හරවාගැනීමට බොහෝ දෙනා උත්සාහ දරනවා.

මේ දෙව්දත් තෙර බුදු රජාණන් වහන්සේගෙන් ඉල්ලූ ඉල්ලීම් 5යි.

1. දිවි ඇති තෙක් භික්ෂූන් වහන්සේ ආරණ්‍යක ම විය යුතුයි.
2. දිවි ඇති තෙක් භික්ෂූන් වහන්සේ පිණ්ඩපාතික ම විය යුතුයි.
3. දිවි ඇති තෙක් භික්ෂූන් වහන්සේ පාංශුකූලික ම විය යුතුයි.
4. දිවි ඇති තෙක් භික්ෂූන් වහන්සේ වෘක්ෂ මූලික ම විය යුතුයි.
5. දිවි ඇති තෙක් භික්ෂූන් වහන්සේ නිර්මාංශික ම විය යුතුයි.

මොහොතක් හිතන්න? වනගතව වාසය කිරීම භික්ෂුවකට අකැපැ ද? එය වැරදි ද? භාවනායෝගි භික්ෂුවකට වඩාත් යෝග්‍යම වන්නේ ආරණ්‍යක සිටීම නොවේ ද? පිණ්ඩපාතය වැඩීම වැරදි ද ? පාංශුකූලික වීම වැරදි ද? වෘක්ෂ මූලික වීම වැරදි ද? නිර්මාංශී වීම වැරදි ද?

බුදුන් මේවාට එකඟ නොවුනේ ඒවා අනිවාර්යවශයෙන් විනිය නීතියක් කළයුතු දේවල් නොවන බැවිනි.

තව දුරටත් විමසා බලමු, බෞද්ධයාගේ නිත්‍ය පංච සීලයේ තුන්වන සිල්පදය ඔබ තවදරුටත් විමසා බැලුවහොත් අවිවාහක ස්ත්‍රියක් සහ අවිවාහක පුරුෂයෙකු ලිංගිකව හැසිරීම තුන්වන සිල්පදය කැඩීමක් නොවන බව ඔබට වැටහේවී, (http://dahamsewana.blogspot.com/2009/04/blog-post_7962.html) නමුත් එයින් අදහස් වන්නේ, එය කළ යුතු බවද ?

මගේ පුද්ගලික මතය, ත්‍රිකෝටි පාරිශුද්ධ මාංශයක් අනුභව කිරීමට බෞද්ධයාට බාධාවක් නැත, නමුත් මස් කෑමේන් මට අකුසලයක් සිදුනොවේ, ඒවා මරණ අයට අකුසලයක් සිදුවූවාට මට අකුසලයක් සිදුනොවේ, කියා සිතමින් මස් කෑමට ඇති ආශාව (කෑදරකම) ට හේතු දක්වමින් කෙනෙක් මාංශ අනුභව කරයිනම්, ඔහුට ප්‍රාණඝාත අකුසල කර්මයක් නොවූවත් සිදුවන්නේ අකුසල කර්මයක්මය. තවදුරටත් බුදුන් මස්කෑම තහනම් නොකරන ලද්දේ බොහෝදුරට එය වෘතයකට සමාන විය හැකි නිසාය. යම් අයෙන් නිර්මාංශී වන්නේ එයින් සත්ව ඝාතනයක් නවතින්නේය යන උතුම් චේතනාවකින් නම් එය කුසල කර්මයක් වන්නේමය.

මේ මොහොතේ තවත් පුංචි කතාවක් හිතට ආවා. බුදුන් භික්ෂුන් අමතා පැන් පානයේදී රෙදි කඩකින් පෙරා පානය කරයුතු බව සැල කරා. භික්ෂුවක් විමසා සිටියා එසේ කරන්නේ කුඩා ජීවීන් සිටින නිසා ද කියා, එසේය ඇවත්නී කුඩාජීවින් සිටින නිසා අපි පැන් පෙරා පානය කරමු කිය, එවිට ඍධිමත් භික්ෂුවක් තම ඍධිය භාවිතා කොට ජලය තුල තවමත් පෙරූපසුවත් කුඩා ජීවින් සිටින බවක් සැල කර සිටියා. මෙවිට බුදුන් වදාරේ මම කිව්වේ පෙරා පැන් පානය කිරීමට මිස ඍධියෙන් කුඩා ජීවීන් සිටීදැයි බලන්නට නොවන බවයි.

෴පසු සටහන෴

ඉහත සටහනෙහි සමහරක් කොටස් මා විසින් පසුව වෙනස් කරන ලද බව කරුණාවෙන් සලකන්න, එයට හේතුව ඤාණානන්ද හිමියන්ට අපහාස වන ආකාරයේ වචන සටහන් ව ඇති බව, සමහරෙකුන් විසින් පෙන්වා දුන් නිසාය. එවැනි අදහසක් මගේ සිතේ නොතිබුනත් වචන භාවිතා කොට තිබු ආකරය අනුව එවැන්නක් කෙනෙකුට සිතිය හැක. අනෙක් කාරනාවනම් බෞද්ධායා මස්කෑම හරිද වැරදිද කියා කියා තරක් කර සිටිනවාට වඩා කළයුතු දේවල් ඇත. මේ කාරනාව මත මට පුද්ගලිකව ලැබෙන හෝ ලබාගන්නා වාසියක් නැත. භව අන්තරාව ගැන නියමව වැටෙහේනම් හිස ගිනිගත්තත් ඒ ගැන නොතැවී නිර්වාණයට යොමුවිය යුතුබව දක්වා ඇති බැවින් මෙවන් කාරනා සම්බන්ධව තර්ක විතර්ක කිරීමට කාලය නාස්ති කිරීමද අනුවන කමකි.

මේ කරුණ පිලිබඳ ලියවුනු වැදගත් ලිපි මෙම අඩවියේ ඇත.
http://www.dhammikaweb.com/?p=11628 [මාංශ ආහාරය ගැන බෞද්ධ විග්‍රහයක්]
http://www.dhammikaweb.com/?p=4617 [පූජ්‍ය නා උයනේ අරියධම්ම මහනාහිමි - ධර්ම දේශනාව]

Thursday, June 17, 2010

ඇපල් මැක් සඳහා නව සිංහල අකුරු - Sinhala Unicode Font for Apple Mac

ICTA ආයතනය විසින් ඇපල් මැක් සඳහා අලුත් අකුරක් නිර්මාණයක කරල තියෙනවා. මාසතුව ඇපල් මැක් පරිගණකයක් නැති නිසා මම හිතනවා ඇපල් පරිගණක තියෙන අය මේක ස්ථාපනය කර ගුණදොස් කියාවි කියලා. ඔබට ඔබගේ පරිගණකයේ දිස්වීමේදී ඇති වන දෝෂ තිරසටහන් ලබාදිය හැකිනම් වඩාත් පහසු වේවි.

නව ෆොන්ටය

Sunday, June 6, 2010

X-File වල The Truth මතකද? - 2012 Doomsday ගැන සටහන

බොහෝදෙනෙක් ආසාවෙන් නරඹපු රූපවාහිනී වැඩසටහනක්. මේක අන්තිම වෙනකන්ම බැලුව වුනත් මට හොඳටම විශ්වාසයි බොහෝදෙනෙක්ට අන්තිමටම Mulder හොයාගත්ත ඇත්ත මොකක්ද කියලා මතක නැතුව ඇති කියලා. පොඩ්ඩක් ආයෙමත් season 9 එකේ අන්තිම ෂොඑක (19th) The Truth බලන්න. මේ තියෙන්නේ වයිස් මෑන් එහෙමත් නැත්තන් දුම්බොන්නා විසින් Scully ට කියපු ඇත්ත.

It's a scary story. You want to come sit on my lap?
You don't scare me. My story's scared every president since Truman in '47.

You don't have to hear this.

No, I want to hear it, Mulder.

Ten centuries ago... the Mayans were so afraid
that their calendar stopped... on the exact date
that my story begins. December 22, the year 2012.

The date of the final alien invasion.

Mulder can confirm... the date.

He saw it at Mount Weather...

where our own secret government will be hiding...

when it all comes down.
පොඩ්ඩක් වෙනස් විදියේ අදහසක් මේකේ තියෙනවා. නමුත් 2012 ලොක විනාශයක් සිදුවීමේ හැකියාවක් කොහෙත්ම තියෙන්න විදියක් නෑ. ක්ෂීරපතයේ කේන්ද්‍රයට සූර්යා හා පෘථිවිය සමපාත වෙනව කියන කතාවත් 100%ක් ඇත්ත නෙමෙයි. මේ තියෙන්නේ මේ ගැන මම cPlus එකට ලියපු ආටිකල් එකක්. (http://cplus.lk/2010/05/2012-doomsday-සහ-නොස්ත්‍රදාමුස්/)

Wednesday, June 2, 2010

බුදුන්ට නිගා කරන - මහාවංශය (Mahawanshaya)

නොදන්නා දේ කතා නොකර සිටිය යුතුයි. කෙසේ වුවත් දන්නා ටිකෙන් හරි යමක් වැරිදයයි හැඟේනම් ඒ පිලිබඳ ව අදහස් දැක්වීමේ නිදහස බුක්ති විඳිමට කැමැත්තෙන් මේ ලිපිය ලියමි.

මාගේ පාලි භාෂා ඥානය මද බැවින් මේ ලිපිය සඳහා මම යොදගන්නට අදහස් කරන්නේ සිංහල මහාවංශයි. බහුතරයක්දෙනා හිස් මුදුනින් පිලිගත්තද, මහාවංශයට අනුව අපි(සිංහළයන්) සිංහයන්ගෙන් පැවත එන බව කියවන බව ඔබ කවුරුත් දන්නවා යැයි සිතමි. කථා ප්‍රස්තුතයට අදාල නොවන බැවින් ඒ ගජබින්නය ගැන මෙතන කතා කරන්න නොයමි.

මහාවංශයට අනුව බුදුන් ලංකාවට ප්‍රතම වරට වැඩම කරන්නේ අති උතුම්වූ බුද්ධත්වයට පත්වී නව මසකට පසුව දුරු වෙසක් පොහෝ දිනකයි.(මහාවංශය පළමුවෙනි පරිච්ඡේදය 17 සිට 32 දක්වා බලනු.)

සංක්ෂිප්ත අදහස
බුදුන් ලංකාද්වීපයට වැඩම කිරීමට අදහස් කරනුයේ ලංකා ද්වීපය ශුද්ධ කරනු පිණිසය. යකුන් විසින් පිරිණු ලක්දිව යක්ෂයන් බැහැර කටයුතු යයි උන්වහන්සේ දක්නා ලදහ. ලංකාද්වීපයේ මනෝරම්‍ය නම් ගං ඉවුරේ වූ උයනක යක්ෂ සමාගමයට පැමිණි සර්වඥතෙම අහසේ වැඩසිටිහය. ඒ යක්ෂයන් බයවන වර්ෂාවාතන්ධකාරාධිය මැවූ සේක. මෙයින් බියට පත් ඒ යක්ෂයෝ බුදුන්ගෙන් අභය ධානය ඉල් වූහ. තථාගතයන් වහනස්සේ යක්ෂ්‍යන්අමතා මෙසේකීහ. "යක්ෂයෙනි තොප මේ භය හා දුක් මම පහ කරන්නෙමි. තොපි සමගිව මට මෙහි මට හිඳිනා තැනක් දෙන්නහුද? නොම දෙන්නෙහුද?" (සිංහලෙන් කියනවනම් මට මෙතන ඉන්න දෙනවද නැත්ද කියල බුදු හාමුදුරුවෝ ඇහුවලූ) මෙවිට "නිදුකානෙනි, නුඹ වහන්ස්ට මේ සියලු ලක්දිව දෙම්හ අපට අභය දුන මැනවැ" යි සියලුම යක්ෂයෝ බුදුන්ට පැවසුහ. ඉන්පසු තථාගතයන් මැවු වර්ෂාවාතන්ධකාරාධිය පහ කොට පත්කඩක් අතුරා එහැ වැඩ උන්හ. පසුව ඒ පත්කඩ ගිණිගෙන දිලිසෙන ආකාරකොට හාත්පසින් විශාල කළ සේක. ග්‍රීෂ්මායෙන් පීඩිත වූ ඒ යකෂයෝ බයට පත්ව ලක්දිව අන්තයෙහි හාත්පස සිටියෝය.

තවත් විස්තර ඕනෑ නම් කියවලම බලන්න. පේන හැටියට බුදුන් යකුන් සිටි මේ ලක්දිව හයිකාර කමක් කොට මෙ ලක්දිවෙන් පිටුවහල් කර ඇත. නමුත් දෙකොණින් සිනා නැගෙන කාරනාව එළියට එන්නේ 6 වන පරිච්ඡේදයේ අවසානය හා 7 වන පරිච්ඡේදයේ මුල කොටසිනුයි. ඒ අනුව සිංහයා සමග සංවාසයේ යෙදීම නිසා උපන් සිංහභා කුමාරයා තම සිංහ පියා මරා තෑගි ලෙස රජවුනි. පසුව තම නැගනිය වන සිංහ සීවලී හා සංවාසයේ යෙදීම නිසා ඕතොමෝ නිවුන්නුම 16ක්(දරුවන් 32) වැදූහ. මෙයින් දෙටු පුත් විජය නම් කුමරු විසමාචාර ඇති බැවින් නැවක් තනවා රටින් පිටුවල් කරාලූ. ඔන්න මේ වෙලාවේ බුදුන් පිරිණිවන් මඤ්චකේ, සිට ලක්දිවට දිවසින් දැකල තියනවා. අර හොර පැටිය ගොඩ බැහැපු බව. ඉදින් තථාගතයන් වහන්ස ලක්දිව සුරැකීමේ ජොබ් එක ශක්‍රයාට පිරිණිවන් මඤ්චකේ සිටම පැවරුවේලූ.

නමුත් තම කතාව තුළම මහාවංශය අතරමන් වන්නට පටංගන්නේ පසුවයි. විජය ලංකාවට ගොඩ බහින තැන යකින්නක් බැලි රුවක් මවාගෙන පිරිවර මනුශ්‍යවාසයක් ඇති බවට රවටා රට තලට වද්දවා ගනී. මේ වනවිට ඔය කපු කටනා තවසු වෙස්ගත් කුවේණී නම් යක්ෂණිය මුන ගැසෙයි. (ඔහොහොම කතාව ඉස්සරහට ගියා කියමුකෝ) නමුත් තථාගතයක් බුද්ධත්වයෙන් නවමසකට පසුව ලක්දිවට වැඩම කර එලවා දැමූ යකුන් තමවත් මේ දිවයිනේ සිටී.

ඔබම සිතන්න, ශ්‍රමණ බගවත් ගෞතම බුදු රදුන් යකුන් බය කර මේ රට හොරෙකුට නවාතැන් දෙන්නට උඩ ගෙඩි දුන්නාද?