මස් කාපං පුතේ උඹට පවු නෑ!
(මෙහිදී මස් යන පදය භාවිතයේදී මාළු යන සත්වයාද අඩංගු බව සලකනු මැනවි.)
මේ ලිපිය ලියන්නේ කිරිබත්ගොඩ ඤාණානන්ද හිමියන්ගේ නිරිමාංශ ප්රශ්නය නම් ග්රන්ථය පිලිබඳ මගේ පුද්ගලික අදහස දැක්වීමට. මේ ග්රන්ථය ලියා ඇත්තෙ යමෙකු උන් වහන්සේගෙන් ප්රශ්න අසා උන් වහන්සේ ඒවාට දෙන පිළිතුරු ආකාරයටයි.
මුලින්ම පෙරවදනේ කියවෙන ආකාරයට උන්වහන්සේ වදාරන්නේ මෙය මාංශ භක්ෂකයන් නිර්මාණයට හෝ නිර්මාංශී අයට ගැරහීමටවත් නොවන බවයි. නමුත් මට හැඟෙන ලෙස මුලු ග්රන්ථය පුරාම උන්වහන්සේ පැහැදිලිවම කියන්නේ මස්කෑම මගින් ප්රණඝාත අකුසලයක් නොවන බවයි. විනය පිටකයේ භික්ෂූන් සඳහා වැළඳීම තහනම් කරණ ලද මාංශ හැර අනික්වා ගැනීමේ වරදක් නැති බවය. මෙහිදී අතීතයට බලපාන ලෙස කර්ම රැස්වීමක් සිදුනොවන බවක් දක්වා සිටිනවා.
දැන් අපි ත්රිකෝටි පාරිශුද්ධ මාංශය ගැන සලකා බලමු
න භික්ඛවේ ජානං උද්දිස්ස කතං මංසං පරිභුංජිතබ්බං යො පරිභුඤ්ජිතබ, බං ආපත්ති දුක්කටස්සාතී අනුජානාමි භික්ඛවේ තිකෝටි පාරිශුද්ධ මච්ඡ මංසං අදිට්ඨං අසුතං අපරිසඛිතංති
තමන් වෙනුවෙන් මැරූ බව,
නොදුටු (අදිට්ඨං)
නොඇසූ (අසූතං)
සැකයක් නොමැති (අපරිසංඛිතං)
මේ ආකාරයේ මාශයක් වැළඳීමට පැහැදිලිවම බාධාවක් නොමැත. එය අවිවාදය, නමුත් ගැටලුව ඇත්තේ මේ ආකාරයේ මංශයක් වැළඳිමේන් අපට පවක් සිදුනොවේ, අකුසලයක් සිදු නොවේ කියා මස් කන එකට දිරිදීමය. එසේනම් මාංශ බක්ෂණයට දිරිගන්වමින් පොත් පත්, සහ ලිපි ලියමින් වෙහෙසීමය. මෙය එක් අන්තයකි අනෙක් අන්තය එකල සිටි දේව දත්තයන් කළේය, නමුත් මේ කාරණාවත් තමංගේ මස්කෑමේ කෑදර කමට වාසියට හරවාගැනීමට බොහෝ දෙනා උත්සාහ දරනවා.
මේ දෙව්දත් තෙර බුදු රජාණන් වහන්සේගෙන් ඉල්ලූ ඉල්ලීම් 5යි.
1. දිවි ඇති තෙක් භික්ෂූන් වහන්සේ ආරණ්යක ම විය යුතුයි.
2. දිවි ඇති තෙක් භික්ෂූන් වහන්සේ පිණ්ඩපාතික ම විය යුතුයි.
3. දිවි ඇති තෙක් භික්ෂූන් වහන්සේ පාංශුකූලික ම විය යුතුයි.
4. දිවි ඇති තෙක් භික්ෂූන් වහන්සේ වෘක්ෂ මූලික ම විය යුතුයි.
5. දිවි ඇති තෙක් භික්ෂූන් වහන්සේ නිර්මාංශික ම විය යුතුයි.
මොහොතක් හිතන්න? වනගතව වාසය කිරීම භික්ෂුවකට අකැපැ ද? එය වැරදි ද? භාවනායෝගි භික්ෂුවකට වඩාත් යෝග්යම වන්නේ ආරණ්යක සිටීම නොවේ ද? පිණ්ඩපාතය වැඩීම වැරදි ද ? පාංශුකූලික වීම වැරදි ද? වෘක්ෂ මූලික වීම වැරදි ද? නිර්මාංශී වීම වැරදි ද?
බුදුන් මේවාට එකඟ නොවුනේ ඒවා අනිවාර්යවශයෙන් විනිය නීතියක් කළයුතු දේවල් නොවන බැවිනි.
තව දුරටත් විමසා බලමු, බෞද්ධයාගේ නිත්ය පංච සීලයේ තුන්වන සිල්පදය ඔබ තවදරුටත් විමසා බැලුවහොත් අවිවාහක ස්ත්රියක් සහ අවිවාහක පුරුෂයෙකු ලිංගිකව හැසිරීම තුන්වන සිල්පදය කැඩීමක් නොවන බව ඔබට වැටහේවී, (http://dahamsewana.blogspot.com/2009/04/blog-post_7962.html) නමුත් එයින් අදහස් වන්නේ, එය කළ යුතු බවද ?
මගේ පුද්ගලික මතය, ත්රිකෝටි පාරිශුද්ධ මාංශයක් අනුභව කිරීමට බෞද්ධයාට බාධාවක් නැත, නමුත් මස් කෑමේන් මට අකුසලයක් සිදුනොවේ, ඒවා මරණ අයට අකුසලයක් සිදුවූවාට මට අකුසලයක් සිදුනොවේ, කියා සිතමින් මස් කෑමට ඇති ආශාව (කෑදරකම) ට හේතු දක්වමින් කෙනෙක් මාංශ අනුභව කරයිනම්, ඔහුට ප්රාණඝාත අකුසල කර්මයක් නොවූවත් සිදුවන්නේ අකුසල කර්මයක්මය. තවදුරටත් බුදුන් මස්කෑම තහනම් නොකරන ලද්දේ බොහෝදුරට එය වෘතයකට සමාන විය හැකි නිසාය. යම් අයෙන් නිර්මාංශී වන්නේ එයින් සත්ව ඝාතනයක් නවතින්නේය යන උතුම් චේතනාවකින් නම් එය කුසල කර්මයක් වන්නේමය.
මේ මොහොතේ තවත් පුංචි කතාවක් හිතට ආවා. බුදුන් භික්ෂුන් අමතා පැන් පානයේදී රෙදි කඩකින් පෙරා පානය කරයුතු බව සැල කරා. භික්ෂුවක් විමසා සිටියා එසේ කරන්නේ කුඩා ජීවීන් සිටින නිසා ද කියා, එසේය ඇවත්නී කුඩාජීවින් සිටින නිසා අපි පැන් පෙරා පානය කරමු කිය, එවිට ඍධිමත් භික්ෂුවක් තම ඍධිය භාවිතා කොට ජලය තුල තවමත් පෙරූපසුවත් කුඩා ජීවින් සිටින බවක් සැල කර සිටියා. මෙවිට බුදුන් වදාරේ මම කිව්වේ පෙරා පැන් පානය කිරීමට මිස ඍධියෙන් කුඩා ජීවීන් සිටීදැයි බලන්නට නොවන බවයි.
෴පසු සටහන෴
ඉහත සටහනෙහි සමහරක් කොටස් මා විසින් පසුව වෙනස් කරන ලද බව කරුණාවෙන් සලකන්න, එයට හේතුව ඤාණානන්ද හිමියන්ට අපහාස වන ආකාරයේ වචන සටහන් ව ඇති බව, සමහරෙකුන් විසින් පෙන්වා දුන් නිසාය. එවැනි අදහසක් මගේ සිතේ නොතිබුනත් වචන භාවිතා කොට තිබු ආකරය අනුව එවැන්නක් කෙනෙකුට සිතිය හැක. අනෙක් කාරනාවනම් බෞද්ධායා මස්කෑම හරිද වැරදිද කියා කියා තරක් කර සිටිනවාට වඩා කළයුතු දේවල් ඇත. මේ කාරනාව මත මට පුද්ගලිකව ලැබෙන හෝ ලබාගන්නා වාසියක් නැත. භව අන්තරාව ගැන නියමව වැටෙහේනම් හිස ගිනිගත්තත් ඒ ගැන නොතැවී නිර්වාණයට යොමුවිය යුතුබව දක්වා ඇති බැවින් මෙවන් කාරනා සම්බන්ධව තර්ක විතර්ක කිරීමට කාලය නාස්ති කිරීමද අනුවන කමකි.
මේ කරුණ පිලිබඳ ලියවුනු වැදගත් ලිපි මෙම අඩවියේ ඇත.
http://www.dhammikaweb.com/?p=11628 [මාංශ ආහාරය ගැන බෞද්ධ විග්රහයක්]
http://www.dhammikaweb.com/?p=4617 [පූජ්ය නා උයනේ අරියධම්ම මහනාහිමි - ධර්ම දේශනාව]
http://www.dhammikaweb.com/?p=11628 [මාංශ ආහාරය ගැන බෞද්ධ විග්රහයක්]
http://www.dhammikaweb.com/?p=4617 [පූජ්ය නා උයනේ අරියධම්ම මහනාහිමි - ධර්ම දේශනාව]
Comments
true...........
Sorry, I'm not able to comment in Sinhala.
මස් මාංශ වෙළඳාම බුදු දහමට අනුව ගිහියෙකු විසින් නොකළ යුතු ව්යාපාරයකි. තව දුරටත් හිතන්න!
මිතුරෙකු විසින් ලබා දුන් යොමුවක්. පිටිදුවේ සිරිධම්ම හිමියන්ගේ මස් ආහාරයට ගැනීම පිලිබඳ කරන ලද දේසුමක සටහනක් අනිවාර්යෙන් කියවන්න. Eating_Meat_-_Pitiduwe_Siridhamma_Himi .pdf
http://dasunsameera.blogspot.com/2010/06/mahawanshaya.html
see the commment did by the person who is calling himself "Siduhath".
උන්වහන්සේ ගේ එම පොත කියවලා ඔබට ඇතිඋනේ ඔය අදහස නම් එය ඔබගේ තියන දුර්වලකමක් ලෙස පිලිගන්න. මොකද ඒකෙ කොහෙවත් මස් කෑමට අනුබල දීමක් වෙලා නෑ. ඇත්ත ඇති සැටියෙන් තිබෙනවා මිසක්(මම ඔබගෙන් ඉල්ලා සිටිනව මස් කෑමට අනුබල දීපු තැනක් තියනවනම් කරුණු සහිතව පෙන්වන්න කියල).
ඒ පොත ලියන්න හේතුවෙච්ච පසුබිම ගැන ඔබ සඳහන් කරලා නෑ. එනම් බොහෝ බෞද්ධයන්ගෙ තියන මිත්ය දෘෂ්ඨියක් තමයි මස් කෑමෙන් පව් සිද්ධවෙනවා වගේ අදහස්.
උන්වහන්සේ කරලා තිබෙන්නෙ ධර්මයට අනුකූලව පිළිතුරු දීමක්. ඕක නිතර නිතර අහන ප්රශ්නයක්. ඉතින් ඕකට ඔය විදියට නැතුව කොහොමද උත්තර දෙන්න ඕන. ඔබ කොහොමද ඕකට උත්තර දෙන්නෙ කියල කියන්න බලන්න.
ඔබගේ රාමුව තුල එය දේවදත්තගේ අන්තය මෙන් සැලකීම හාස්ය ජනකයි. පුදුමෙ කියන්නෙ මට නම් ඔය පොත කියෙව්වම ඔබට වගේ අන්තගාමී අදහසක් ඇතිවුනේ නෑ. මසක් ලැබුනොත් කනවා නැත්නම් නොකා ඉන්නව මොකටද ඕව පස්සෙ දුවන්නෙ.
ඔබගේ ලිපිය වැදි බණක් වගේ කියල කිව්වෙ ඔබ තිරස්චීන විද්යා පස්සෙ දුවන ගමන් බුද්ධ පුත්රයන් හට ඇඟිල්ල දිගුකරන නිසයි.
1. මෙම පොතේ සඳහන් වෙනවා උන්වහන්සේ කලින් මස්නොකා සිටියා මස් කන අයව පිලිකුළ් කරා. ඒත් දැන් එහෙම කරන්නෑ. දැන් මස් වලඳනවා කියා. ඉතින් දැනටත් මස්නොකා සිටින කෙනෙක් මෙම පොත කියවූ විට. උන්වහන්සේ වලඳනවානම්. අපිට පව් නැත්තන්. අපි මස් කෑව කියලා අදසක් එන්නේ නැතැයි කිව හැකිද? මෙවැනි ගැටළුවකට වගකීමක් අති ස්වාමීන්වහන්සේ නමක් විදියට පිලිතුරු දිය යුතු ආකාරය පිටිදූවේ සිරි ධම්ම හිමි නමගේ පිළිතුර බලූවිට ඔබට වටහා ගත හැකියි. මෙත පවක් වුනත් නැතත්, අහින්සක සතෙක් මගේ ආහාරය වෙන නිසා උගේ ජීවිතය නැතිවෙනවා. උන් වහන්සේ වදාරන ලෙස අතීතයට බලපාන ලෙස කර්මය රැස්වෙන්නේ නැහැයි කියමුකෝ, ඒත් සත්ව කරුණාව ඇති සිතකට තමංගේ පිං පව් ගැන විතරක් හිතලා මස්කන්න පුලවන්ද?
Qutoe "මසක් ලැබුනොත් කනවා නැත්නම් නොකා ඉන්නව මොකටද ඕව පස්සෙ දුවන්නෙ."
2.ත්රිකොටි පාරිශද්ධ මාංශයක් වැළඳීම කිසි ගැටලුවක් නෑ. ඔබ කියන දේ තමයි මාත් කියන්නේ? ඇයි මේ පොත් ලිය ලිය මස්කෑවට පව් නෑ කියල කියන්නේ? ඇයි ඕව පස්සේ දුවන්නේ?
ඉදින් කිසියම් කෙනෙක් වෘතයක් සමාදන් වෙලා හිටියනම් එමගින් නිවැරදි අවබෝධය ලැබිල එම තැනැත්තාට නිවැරදි මගට පිවිසීමට පවා එම ලබාදී ඇති අවබෝධය හේතුවන්නට පුලුවන්. එම නිසා එය ධර්ම දානයක්.
අනික ඔබේ මාතෘකාවේ දක්වා ඇති පරිදි "මස් කාපං පුතේ උඹට පවු නෑ!" යන පණිවුඩය එම පොත මගින් ලබාදෙන්නේ නෑ. ඔබට විතරයි මට පෙනෙන විධියට එලෙස එම පණිවුඩය ගොස් තිබෙන්නේ.
ඔබ මේ කරන්නේ ධර්ම දානයකට ගැරහීමෙන් බලවත් අකුසල් රැස්කරගැනීමක් විනා අන් යමක් නොවෙයි.!
මේ පොත ලියල තියෙන්නෙ බුද්ධිමතුන්ට විසඳා ගැනීමට. ඔය කියන විධියට කෙනෙක් හිතනවා නම් ඔහුට විසඳා ගැනීමට ගොඩක් ප්රශ්න තියනවා නිර්මාංශ ප්රශ්නය විසඳාගන්නවට වඩා!
sorry I don't have a copy of pdf myself now. I didn't write this article to show that I'm a vegetation or not, and yes I'm Ovo-lacto vegetarian.
karunaakarala modakamak wenam eka thamn gaawa thiyan inna winaashaya aduwewi.
anik ayata bedhanna yanna epaa.
adupaaduwk hoyana adhahasin poth kiyawanna epaa.
දසුන් සමීර වීරසිංහට ජයවේවා
මම මැරූ සතෙකු මිළ දී ගන්නා විට.. ඒ සමඟම තවත් සතෙකු මැරීමට අනුබල දුන්නා නොවේද?